Artiklen indeholder reklamelinks

Slidgigt er en folkesygdom som rammer 8 ud af 10 danskere. Det er en kronisk sygdom med smerter i enten hofter, knæ eller fingerled. Kvinder rammes oftest i fingrene, hvor mændene rammes af smerter i knæ og hofte.

Det kan godt være hårdt at leve med så mange smerter, og derfor kan du læse her, hvad du selv kan gøre for at mindske dine smerter, og få et så godt liv som muligt med sygdommen.

Sørg for at få motion

Selvom det måske ikke er det, der står højest på ’to do’ listen, så er motion en afgørende faktor for dine smerter. Motion har nemlig vist sig at være smertelindrene, hvis du har slidgigt. Der findes flere typer af træning, som kan være gavnlig for dig med slidgigt, så her skal du vælge den træningsform, du finder bedst. Det er endvidere bevist, at træning i vand også fungerer som smertestillende på lige fod med almindelig gigtmedicin. Derfor kan det være en idé at forsøge sig med dette også.

Meditation kan mindske smerter

Et liv med kroniske smerter kan godt påvirke ens tanker og følelser omkring livet. Måske kender du allerede til meditation og/eller mindfulness.

Meditation kan hjælpe dig med at skabe mere balance og ro i kroppen, og på sigt vil det kunne hjælpe på smerterne. Når du mediterer, fokuserer du på én bestemt ting. Alt andet lukkes ude. Med mindfulness fokuserer du på at være i nuet, og du accepterer den tilstand du er i, lige nu og her. Kombineret kan det hjælpe dig til at leve med smerterne, og få mere ro i hverdagen.

Tab dig, hvis du er overvægtig

Det siger næsten sig selv, at jo mere du vejer, jo mere skal dine knæ og led også bære. Er du overvægtigt med et for højt BMI, kan det være en god idé at tabe sig. Her handler det om at få den rigtige kost med den rette ernæring til dit behov, hvor du selvfølgelig skal indtage mindre, end du forbrænder. Her er det bl.a. vigtigt at få godt med fibre fra grøntsager og fuldkornsprodukter, samt nok protein og fedt fra gode fedtkilder. Gode fedtkilder er bl.a. fede fisk, som eks. laks og makrel, olivenolie, nødder og avokado. Kig især efter det umættet fedt, som er det, du bør indtage frem for mættet fedt.

Brug de rette redskaber

Når du har slidgigt, er det vigtigt, at du også har de rette redskaber til at hjælpe dig i hverdagen. Det kan eks. være en stok til at afhjælpe det ben, hvor du har smerter, eller et par gode sko med en ordentlig sål i. Du kan også få en skinne til dine fingre, hvis det er her, du har smerter. Alle disse redskaber kan være med til at mindske smerterne og gøre dem mere udholdelige i dagligdagen. Er det ikke nok, kan du begynde at tale med lægen om en medicinsk behandling af smerterne.

Få den rette medicin

Inden du påbegynder nogle former for medicin, bør du tale med din læge først. Selvom ibuprofen og andre lignende håndkøbsmidler kan bruges til at dæmpe smerterne, skal disse ikke bruges i en længerevarende periode, da du kan risikere at få mavesår af det. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at få den rette behandling med eks. glucosamin som også er smertelindrene.